Dykplatser från båt


Ada Gorthon
Ada Gorthon var på väg från Luleå till en tysk hamn lastad med järnmalm. Den 22 juni 1942, vid 12-tiden, var hon i höjd med Bläsinge vid Ölands ostkust. Som alla svenska fartyg vid denna tid var skrovet uppmärkt med svenska flaggan samt SVERIGE och ADA GORTHON med stora iögonfallande bokstäver.
Besättningen kunde känna sig trygg, men det hade gått rykten om att ryska ubåtar brutit tysk-finska spärrlinjen över Finska viken. En av dessa var SC317 under befäl av kapten Mochov. Klockan 12:10 när det endast var 500 meter till Ada Gorthon tryckte Mochov på avfyrningsknappen, det skulle ta 25 sekunder för torpeden att nå målet. Utkiken på Ada Gorthon såg ett periskop på babordssida, omedelbart därefter såg han en torpedstimma. Utkiken skrek upp till vakthavande styrman på bryggan vad han sett. Torpeden träffade strax framför bryggan. Explosionen blev så våldsam att fartyget brast i två delar och gick till botten på mindre än 30 sekunder. Explosionen sågs från land och fiskare gick ut för att hjälpa de nödställda. Av den totala besättningen på 22 personer räddades 8.
Vid Bläsinge hamn är ett monument uppsatt för att påminna oss om denna händelse i vår historia. Ada Gorthon skrotbärgades efter kriget, men är ändå ett trevligt dykmål där du kan se många stora torskar under plåtarna.
Båttyp Ångfartyg
Längd 88,7 meter
Bredd 13,4 meter
Förlist 22:e juni 1942
Maxdjup 29 meter
Minsta dykdjup 22 meter


B-17 G (Flygplan)
B-17 G var ett bombplan som hade varit på en bombraid över Berlin varpå man kom ur kurs. Efter sökande av landningsplats på bl.a. Öland så blev man till slut tvungen att nödlanda utanför Sandö. Detta på grund av att alla befintliga landningsplatser var för korta. Alla besättningsmännen gick snabbt i gummibåtarna (2 st) för att ej följa planet ner i djupet. Snart kom Vållöfiskarna till hjälp vilket förmodligen räddade manskapet från döden. Planet sjönk på bara någon minut. Besättningen inkvarterades hos Vållöbodarna som också ordnade kläder till de nödställda. Planets bakdel är avbruten och nedsjunken i leran. En propeller, ammunitionsband och säkert mera är bärgat. Planet var baserat i Thurleigh i England.
Flygplanstyp Bombplan Boeing B-17 G ”Flying fortress”
Längd 22,79 meter
Bredd 31,62 meter
Förlist 8 maj 1944
Maxdjup 36 meter
Minsta dykdjup 34 meter


Blå Jungfrun
Blå Jungfrun är en ö som reser sig som en granitkupol i Kalmarsund, 86 meter över havet och 130 meter över havsbotten. Kala klippor och hällar av röd granit dominerar denna vackra nationalpark. Men även under ytan bjuder sundets pärla på en mängd sevärdheter. På nordsidan ligger enorma klippblock som rasat ner och bildar små spännande håligheter och grottor. Här sluttar det ganska brant ner till 40 meters djup. Längs öns sydsida finns en stor sandbank som sluttar till ca 25 meters djup. I sanden gömmer sig stora stim med plattfiskar. Dykning kring Blå Jungfrun ger möjlighet till väldigt finna naturdyk och oftast är sikten mycket bra p.g.a. klipporna och den grova sandbotten.
Dansken
Dansken är rester av ett danskt örlogsfartyg som sjönk 1679.
Maxdjup 5 meter.


Elefanten
Elefanten var Östersjöns största skepp på 1500-talet, det tog nästan 5 år att bygga och blev färdig år 1559. År 1564, efter ett slag med danskarna och Lübeckarna vid Öland, gick den svenska flottans flaggskepp på grund efter att styrmannen gjorde ett misstag. Efter en provisorisk lagning av läckan bestämde sig amiralen Klas Horn att det behövdes en mer omfattande reparation och styrde mot kronvarvet som låg nära Kalmar.
Förberedelsen började redan under inseglingen genom att besättningen tog bort den provisoriska lagningen. Vattnet började genast forsa in genom hålet och det resulterade att Elefanten sjönk på ca 6 meters djup. Man försökte bärga den på det grunda djupet, men alla försök misslyckades. Istället för att hon skulle falla i danska händer om man förlorade kriget vräkte man stenar över skeppet.
Elefanten glömdes bort i några hundra år och återupptäcktes i början av 1930-talet av dykare. Bäst bevarad var akterdelen som man bestämde sig för att bärga och renovera. Kravellens akterdel finns utställd på Sjöhistoriska museet i Stockholm.
Båttyp Kravell
Längd ca 50 meter
Förlist 1964
Maxdjup 5 meter
Minsta dykdjup 2 meter


Familjen
Familjen var på väg hem till Karlskrona, den 17 december 1950, med 170 ton cement från Stora Vika. Mitt i Kalmarsund sydväst om Borgholm fick hon ett möte med det tyska motorfartyget Hans av Bremen. När de var ca 50 meter från varandra girade Hans av Bremen plötsligt babord och kom därför framför "Familjen" med en väldig kollision som följd. Hans av Bremen som var på väg till Gävle med 400 ton koks, fortsatte sin färd helt oberörd. "Familjen" sjönk på bara några minuter, men besättning på 4 personer hann rädda sig i livbåten innan den tremastade skonerten sjönk. Cementsäckarna ligger fortfarande fint staplade på varandra i lastutrymmet på det nästan helt intakta vraket. Även fisk, bl.a. havsöring och torsk, brukar trivas vid "Familjen".
Båttyp Tremastad skonert
Längd 30 meter
Förlist 17 december 1950
Maxdjup 22 meter
Minsta dykdjup 16 meter


Hertha
Hertha är ett vrak som ligger strax sydost om Kalmar, vraket är efter den finska motorseglaren Hertha som år 1941 blev påseglat av den tyska ångaren Elin av Bremen då hon låg till ankars. Lasten bestod av slipsten. Tyvärr saknas de fyra masterna och riggen idag. Det skrovhela trävraket ligger på styrbords sida på 15 meters djup.
Båttyp Motorseglare
Längd 45 meter
Bredd 9 meter
Förlist 6 oktober 1941
Maxdjup 15 meter
Minsta dykdjup 9 meter



Hantverkspråmen
Hantverkspråmen är en 2000 ton tung pråm, som sedan 1982 låg vid Södra Mälarstrand. I början av 1994 såldes hon och skulle till Larvik i Norge. Under en vacker sommardag skulle hon starta sin långa färd till Norge, när trossen plötsligt gick av. Det var många badgäster som flydde i panik när pråmen nästan rammade badbryggan innan bogserbåten fick stopp på henne. Tyvärr drev pråmen på ett närliggande grund. Efter en snabb besiktning av dykare kunde hon fortsätta sin färd, men när hon kom till Ölands norra udde började hon ta in vatten och sjönk.
Båttyp Pråm
Längd 71 meter
Bredd 11 meter
Förlist 30 juni 1994
Maxdjup 20 meter
Minsta dykdjup 4 meter
Marsgårdskulan
Marsgårdskulan är ett grund norr om Borgholm som erbjuder ett vackert naturdyk, grundet består av en stor klippa som man kan se flundror och andra fiskar vid. Här kan man även se ål om man har tur. Grundets djup är på mellan 5 och 12 meter.


Lilly
Lilly är en finsk lastångare som sjönk under bogsering 1925, ca 5 sjömil öster om Källa hamn. Det nästan helt intakta vraket står kölrätt på 36 meters djup på ljus sandbotten, vilket gör att sikten här oftast är mycket bra.
Båttyp Ångare
Längd 48 meter
Bredd 8,8 meter
Förlist 28:e december 1925
Maxdjup 36 meter
Minsta dykdjup 26 meter


Malmöhus
Malmöhus är en hjulångare som ligger strax utanför Runnö vid Påskallavik. Båten var tänkt som passagerarfartyg, men hon sjönk redan på sin jungfrufärd 1882. Vraket är fortfarande välbevarat, även om överbyggnaden rasat ner. De båda hjulen är dock hela, liksom ratt och ångmaskin.
Båttyp Hjulångare av järn
Längd 37,5 meter
Bredd 5.5 meter
Förlist 12:e januari 1882
Maxdjup 37 meter
Minsta dykdjup masten sticker upp till 24 m.


Marsgårdskulan
Marsgårdskulan är ett grund norr om Borgholm som erbjuder ett vackert naturdyk, grundet består av en stor klippa som man kan se flundror och andra fiskar vid. Här kan man även se ål om man har tur. Grundets djup är på mellan 5 och 12 meter.


Nordfart
Nordfart är ett motorfartyg som den 8 december 1964 var på resa från Degerhamn till Stockholm med last av 153 ton ytongsten. Vädret var hårt, det var nordlig kuling, 17 m/s. Vid lunchtid befann hon sig utanför Dämmans fyr i norra Kalmarsund. Den grova sjön gjorde att lasten försköts och fartyget fick kraftig slagsida. De båda besättningsmännen, Albert Jansson och Åke Wahlqvist, försökte förgäves rädda fartyget. Personalen på Dämmans fyr kunde inte komma till undsättning i det hårda vädret, så de larmade istället sjöräddningen. När Nordfart sjönk hamnade de båda männen i det iskalla vattnet där de svårt medtagna, fastklamrade vid vrakgods, kunde räddas efter en timme. Vraket är i gott skick.
Båttyp Motorfartyg
Längd 31,1 meter
Bredd 5,3 meter
Förlist 8:e december 1964
Max djup 25 meter


Regina
Regina var en galeas som, den 9 december 1963, var på resa från Stockholm till Kalmar. Där skulle hon genomgå den sista delen av ombyggnaden till fritidsfartyg. Ombord fanns ägarna, makarna Blomberg. Vädret var bra, men dyningen var ganska grov efter en tidigare storm. I norra Kalmarsund upptäcktes att hon läckte i förskeppet. Situationen blev snabbt värre när länspumpen slutade fungera. Vid 22-tiden sände man upp nödraketer och satte kurs mot Sandvik. Raketerna observerades från land och av ett fartyg i sundet. Fartyget gick upp till haveristen, lyste med strålkastaren, blinkade sedan ett par gånger och fortsatte därefter sin färd utan att undsätta de nödställda! När Åke Karlssons fiskebåt från Persnäs slutligen kom till undsättning, låg Regina redan i marvatten. Strax därefter sjönk hon.
Regina ligger på 26 meters djup mellan Sandvik och Dämman. Skrovet är intakt och en av masterna är fortfarande upprest. Regina byggdes 1908i Bohuslän.
Båttyp Galeas
Längd 15 meter
Bredd 6,5 meter
Förlist 9:e december 1963
Maxdjup 26 meter


Skriner
Skriner är en dansk skonert som var på resa från Troense till Oskarshamn när hon den 27 oktober 1880 mötte en svår nordostlig storm. I sina försök att finna lä grundstötte hon vid Blå Jungfrun, sprang läck och förliste. Hon gick med enbart barlast. Vraket är helt intakt där hon ligger med måttlig slagsida. Inte minst bogen är som hämtad ur en Kalle Anka-tidning.
Båttyp Skonert
Längd 30 meter
Bredd 6,4 meter
Förlist 27:e oktober 1880
Maxdjup 28 meter


Totalsumma:
    Till kassan