Ada Gorthon var på väg från Luleå till en tysk hamn lastad med järnmalm. Den 22 juni 1942, vid 12-tiden, var hon i höjd med Bläsinge vid Ölands ostkust. Som alla svenska fartyg vid denna tid var skrovet uppmärkt med svenska flaggan samt SVERIGE och ADA GORTHON med stora iögonfallande bokstäver.
Besättningen kunde känna sig trygg, men
det hade gått rykten om att ryska ubåtar brutit tysk-finska spärrlinjen över
Finska viken. En av dessa var SC317 under befäl av kapten Mochov. Klockan 12:10
när det endast var 500 meter till Ada Gorthon tryckte Mochov på avfyrningsknappen,
det skulle ta 25 sekunder för torpeden att nå målet.
Utkiken på Ada Gorthon såg ett periskop på babordssida, omedelbart därefter såg
han en torpedstimma. Utkiken skrek upp till vakthavande styrman på bryggan vad
han sett. Torpeden träffade strax framför bryggan. Explosionen blev så våldsam
att fartyget brast i två delar och gick till botten på mindre än 30 sekunder.
Explosionen sågs från land och fiskare gick ut för att hjälpa de nödställda. Av
den totala besättningen på 22 personer räddades 8.
Vid Bläsinge hamn är ett monument uppsatt för att påminna oss om denna händelse i vår historia. Ada Gorthon skrotbärgades efter kriget, men är ändå ett trevligt dykmål där du kan se många stora torskar under plåtarna.
Båttyp: Ångfartyg
Längd: 88,7 meter
Bredd: 13,4 meter
Förlist: 22:e juni 1942
Maxdjup: 29 meter
Minsta dykdjup: 22 meter